2022年1月20日木曜日

2022年1月20日~Jan 20, 2022

 


- Portrait of Light -

TAMRON SP 180mm F/3.5 MACRO using 31mm Extension Tube on tripod
Shutter Speed = 1/20 sec, ISO = 800, AE = -1.00, 
Color temperature = 6400K

今日も冷え込んで氷が張りました。
ある程度お日様が高くなり気温が上がったところで
氷を取り出して撮影を始めました。
が、みるみる曇ってきて日差しがなくなってしまった。
仕方無く、絞り開放によるマクロ撮影は諦めて、
カメラを三脚に固定し多深度合成用の写真一本にしました。
被写界深度を大きくするためにF11.0まで絞っています。

7枚のイメージを合成。
マクロ撮影は、ピント位置によって撮影範囲が変わるので
それを補正しながら合成しています。
ピントが奥にあるイメージから手前に積み上げていくほうが
奥行き感のある仕上がりにまるようです。

これを見ると色の配置が虹とよく似ているので
発色のメカニズムも同じ(氷の上にできた水の薄膜による)と
考えられます。

It was cold and icy again today.
I took out the ice and started taking pictures when the sun was high enough and the temperature rose.
But it was getting cloudy and the sun was disappearing.
I had no choice but to give up macro photography with a wide aperture 
and fix the camera on a tripod for multi-depth composition.
I used aperture down to f11.0 to increase the depth of field.

Composite of seven images.
In macro photography, the shooting range changes depending on the focus position.
I compensated for this while composing the image.
It is better to start with the image in focus at the back and build up to the front, so the more depth you will get.

This shows that the color arrangement is very similar to that of a rainbow, 
so we can assume that the coloration mechanism is the same (caused by a thin film of water on ice).


0 件のコメント:

コメントを投稿

2024年4月29日~Apl 29, 2024

  - 習作(鈴蘭)- ここのところ目まぐるしく天気が変わります。 昨日ピーカン、今日は日差しのない一日に。 幸い庭は花盛りで、花撮りの練習にはお題に事欠きません。 ちょっとピークは過ぎた感じですが、スズランが満開です。 長年花を撮ってきてわかってきたことのひとつに、中途半端な大...