2022年7月23日土曜日

2022年7月23日〜July 23, 2022

 


- 秘めた思ひ -

TAMRON SP 180mm F/3.5 MACRO on monopod
Shutter Speed = 1/640 sec, ISO = 200, AE = -1.00, 
Color temperature = 3900K

観葉植物が2日続いたので今日はサザンカの花を取り上げます。
冬のよく晴れた日に小さな木漏れ日がサザンカの花の一部に降り注いでいるところをクローズアップ。
露出をアンダーにすると木漏れ日が当たっているところ以外は暗く落ち、サザンカの花の曲線が妖しく浮かび上がりました。
マクロ撮影の場合、局所的に強い光があるため、平均測光ではその部分が露出オーバー、白飛びや色飛びが起きてしまいがちです。
そこで、露出モードはハイライト優先で撮ることが多いです。
この作品もハイライト優先で撮りました。
ハイライト部分が適正露出になるように露出が決められるので白飛びが起きにくいです。
その代わりシャドウ部分は暗くなるので、暗くなりすぎた場合はRAW現像時に補正を行う必要があります。

After two days of houseplants, today I will focus on sasanqua flowers.
This is a close-up of a sasanqua flower on a sunny winter day, with a small patch of sunlight shining through the trees.
When I underexposed the image, all the areas except for the sun shining through the trees were darkened, and the curves of the sasanqua flowers came to life in a mysterious way.
In macro photography, because there is strong localized light, average metering tends to overexpose that area, resulting in white-outs and color jumps.
Therefore, I often use highlight priority as the exposure mode.
This piece was also shot in highlight priority.
The exposure is set so that the highlights are correctly exposed, so white skips are less likely to occur.
If the shadows are too dark, it is necessary to compensate for this during RAW development.


0 件のコメント:

コメントを投稿

2024年5月3日~May 3, 2024

  - オセロ - デジタルの時代、写真はカメラを操作して撮り、データを調整(RAW現像)して出来上がります。 カメラの操作は芸術性とは無関係ですが、操作が身についていないと、瞬時に対応ができずシャッターチャンスを逃すことも。 ファインダーから目を離すことなく、絞り、ISO感度、...