2021年9月24日金曜日

2021年9月24日~Sep 24, 2021

 



「カオス」
- chaos -

 180mmマクロにエクステンションチューブの組み合わせ。いつもの観葉植物を逆光側から撮ったものです。肉眼でははっきり見えない小さなものがマクロ撮影の被写体なので、しばしばファインダーを覗きながら被写体を探します。デジタル一眼時代は、一度シャッターを切ってからカメラ背面のモニターに表示させ、モニターで露出とかフレーミングを確認しながらイメージをふくらませて作品を創ってました。一度ファインダーから目を離すことになるので、被写体を見失っていしまうことも。また、モニターを確認している間に光の加減が変わってしまうこともありました。ミラーレスカメラは露出もエミュレートしてくれるので、ファインダーから目を離すことなく、画創りに専念できるのでとても効率がいいです。露出補正やISO感度の調整はブラインドタッチで行う必要がありますが、ちょっと練習すればできるようになります。

    A combination of a 180mm macro and an extension tube. This is a shot of my usual houseplant from the backlit side. Small objects that are not clearly visible to the naked eye are the subjects of macro photography, so I often look through the viewfinder to find them. In the days of digital SLR cameras, I would release the shutter once and then display the image on the monitor on the back of the camera, checking the exposure and framing on the monitor as I created the image. Since I had to take my eyes off the viewfinder, I would sometimes lose sight of the subject. There were also times when the light would change while I was checking the monitor. Mirrorless cameras are very efficient because they emulate exposure, so you can focus on creating a picture without taking your eyes off the viewfinder. Adjusting exposure compensation and ISO sensitivity requires some blind touches, but with a little practice, you will be able to do it.


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